PP2a
Kulturno Umjetničko Društvo ˝INA˝
She Just Vanished Into Thin Air (radni naslov)
Istraživanje She Just Vanished Into Thin Air (radni naslov) počiva na pretpostavci da se umjetničkim bavljenjem medijem radija – koje uz javnu prirodu medija u obzir uzima i materijalnu i formalnu specifičnost radija (kao npr. ograničen domet i disperzija signala) – može stvoriti kritička javna umjetnost. U promišljanju javne umjetnosti autorica se vodi razmišljanjima Rosalyn Deutsche – riječ je o viziji umjetnosti koja potpomaže stvaranje javnosti kroz raspravu, predlaže alternativnu viziju javne sfere, svjesna je svojih odluka te posljedica koje one sa sobom nose. Istraživanje će provoditi umjetnica Hrvoslava Brkušić u suradnji s kustoskim timom Galerije Miroslav Kraljević, a provodit će se kroz nekoliko vrsta aktivnosti: 1) proučavanje postojeće literature, zakona o frekvencijskom spektru i povijesti hrvatskog kretanja unutar frekvencijskog dijela; 2) suradnju s radio-amaterima; 3) osnivanje piratskog i podcast radija; 4) radionice izrade vlastitog radija. Projekt smjera istražiti postoji li mogućnost radija u zajednici, odnosno može li radio i danas djelovati kao kohezijsko sredstvo; zatim, osvijestiti eter kao 'prostor' koji nam pripada te obratiti pažnju na činjenicu postojanja restriktivnih zakona u regulaciji radijskog spektra i nepostojanja Hrvatske na radijskom spektru; konačno, jedan od ciljeva je i aktivirati slušanje, tj. osvijestiti činjenicu da postoji cijeli niz filtera koji ga uvjetuju te kako je svjesno slušanje u društvu, koje informacije prima poglavito kroz letimične vizualne podražaje, rijetko.
Umjetnička organizacija za otvaranje novih polja kazališne komunikacije "Četveroruka"
Rearranging (and) the self-arranged / Rearanžiranje već (samo-) uređenog – priroda, mediji, odnosi
Umjetničko istraživanje vizualne umjetnice Nives Sertić i plesne umjetnice Sonje Pregrad tematizira prirodu odnosa dva medija – tijela i videa/kamere te odnos čovjeka prema prirodi kroz ta dva medija. Kako se kamera može otjeloviti te kako se koreografija (tj. tijelo u prostoru) može re-kadrirati? Koji su komunikacijski modeli koje znamo, a koje još možemo stvoriti u dijalogu sa svijetom koji je izvan nas, izvan našeg osobnog, ali i društvenog organizma? Kako svakodnevne funkcije kao što su gledanje, disanje, jedenje, slušanje možemo vidjeti i kao metaforu za određene procese i odnose? Kroz faze teorijsko-umjetničkog istraživanja (literature, tjelesnih praksi i umjetničkih radova oko tema zapadnjačke i istočnjačke interpretacije/sistematizacije organiziranosti i odnosa "unutrašnjeg" i "izvanjskog") i radnih odlazaka u prirodu, stvorit će se znanja i metode. Potom će se istraživanje otvoriti kroz radionicu/laboratorij za mlade vizualne i plesne umjetnike, kako bi se istraživanje multipliciralo te kako bi se podijelile strategije intermedijalne suradnje. Projekt završava predstavljanjem rada i dokumentacije.
Udruga Filmaktiv
Šum plastelina
Projekt “Šum plastelina” bazira se na istraživanju materijala i tehnika za eksperimentalno-animiranu filmsku formu. Tematski, projekt propituje načine na koje mi, odrasli ljudi, doživljavamo djetinjstvo i vodi se pitanjem kako je interpretacija iskustva te rane životne faze utjecala na daljnje oblikovanje naših života. Jesu li naša sjećanja na događaje u ranoj mladosti faktografski točna? Kakvo je iskustvo biti na jednom mjestu u jednom trenutku i izgubiti pojam o vremenu? Je li sloboda koju smo osjećali kad smo bili mali prisutna u našem iskustvu života danas? Prva faza istraživanja odnosi se na istraživanje svojstava plastelina, osnovnog materijala za stop motion animaciju po uzoru na vodeće majstore današnje stop motion tehnologije, britanski studio Aardman. U drugoj fazi istraživanja eksperimentirat će se različitim tehnikama animacije poput kolaža, kompjuterske animacije i videa. Različita unutrašnja stanja likova zahtijevaju drugačiji filmski pristup i specifičnu metodu samog prikaza. Ova faza usmjerena je ka idejnom i tehničkom konceptu dječje igre, mašte i interpretacije. Osnovni koncept nalaže potpuni izostanak dijaloga među likovima te stoga veliku naracijsku ulogu preuzimaju znakovi i simboli te zvukovi i glazba. Glazba i ostale zvučne slike također prolaze proces istraživanja odnosa između stvarnog i zamišljenog.
Montažstroj
LJUBAV
Više od 25 godina umjetnički kolektiv Montažstroj upire prstom u goruće probleme društva i naše zajedničke stvarnosti. U 2016. godini, po prvi puta u svom dugogodišnjem djelovanju, Montažstroj će napraviti „odmak od samog sebe“ i pozabavit će se temom koju do sada eksplicitno nije dotakao, a kojom se s druge strane bave – svi. Ljubav. Najfrekventnija tema u svjetskoj povijesti umjetnosti postat će predmetom interdisciplinarnog istraživanja umjetničkog kolektiva Montažstroj u pokušaju razotkrivanja političnosti medijatizirane ljubavi i njezinog utjecaja na društvenu stvarnost. Onkraj intimističke i individualističke refleksivnosti te poniranja u duboke kutke ljubavne opijenosti i patnje, Montažstroj će pokušati dokazati da je ljubav društveni konstrukt isprepleten mnogostrukim politikama. Cilj je ovog umjetničkog istraživanja interdisciplinarnim metodama analize umjetničkih djela i pop kulture testirati početne teze i odgovoriti na pitanja: Do koje je mjere danas ljubav komodificirana roba? Do koje je mjere ljubav politična? Rezultat umjetničkog istraživanja Montažstroja bit će detaljan koncept interdisciplinarnog umjetničkog projekta i scenarij kazališnog umjetničkog djela kojima će se javnosti predstaviti odgovore naših pitanja na nehermetičan i inkluzivan način, razumljiv širokom broju potencijalnih korisnika, uz bogat koloplet prepoznatljivih referenca i citata iz medijske kulture. Ovim će se istraživanjem kao i njegovim rezultatima afirmirati ljubav kao legitimna tema društveno angažirane umjetnosti i kao jedinstvena vizura za kritiku neoliberalnog kapitalizma i načina na koji on utječe na najintimnije sfere našega života.
Plesni kolektiv d_lc
SPAgrupa
'SPAgrupa_2016' (Slobodna Plesačka Asocijacija) je zamišljena kao godišnja platforma istraživačkih procesa, u namjeri okupljanja plesnih umjetnika i svih onih koji se žele baviti istraživačkim radom u području plesne umjetnosti i bliskih oblika izvedbenosti. Inicijativa grupe izrasla je iz potrebe za okupljanjem i povezivanjem s umjetnicima u vremenima kada bavljenje umjetnošću zahtijeva teško pristupačnu ekskluzivnu poziciju. Organizacija se odlučila za ideju 'održive umjetnosti' gdje svaki pojedinac može doprinijeti produktivnosti u području plesne i/ili ostalih umjetničkih područja kroz procese samoedukacije, promišljanja umjetničkih/plesnih problematika i metodologije te razmjeni znanja kroz formu dijaloga unutar radnih sastanaka, ali i neformalnih druženja kroz ples i oko plesa. Ciljevi SPAgrupe su: mogućnost istraživačkog rada s profesionalnim umjetnicima i znanstvenicima, bez opterećenja produkcije ili javne izvedbe; razvoj plesnih i ostalih bliskih izvedbenih metoda i metodologija; dijaloški oblik razmjene znanja, informacija, ideja, iskustva, principa rada sa širim krugom ljudi (ne samo umjetnicima, već i osobama s invaliditetom te građanima u širem smislu); intermedijalnost - povezivanje s ostalim umjetnostima i znanstvenim disciplinama; njegovanje razgovora, diskusija, refleksija radi artikulacije i problematiziranja tema i pitanja kako suvremene umjetnosti općenito, tako i pozicije plesne umjetnosti u tom širem kontekstu. Godišnji ciklus 'SPAgrupa_2016' sastoji se od dva paralelna istraživanja: 1.'SPAgrupa_2016/1': 'Perceptualno promjenjiv aspekt rada' Ivane Rončević; 2.'SPAgrupa_2016/2': 'Vježbe za TV&kameru: slike i predstave tijela – medij kao njegova ekstenzija' Marka Gutića Mižimakova.
Umjetnička organizacija Ateatar
Simultasking
Simultasking je odgovor na sve prisutniji pojam multitaskinga, koji je nametnut čovjeku zapadnog civilizacijskog kruga kao jedini mogući odgovor na dinamiku i izazove suvremenog života. Uz propadanje i degradaciju vrijednosti fizičkog rada, koje za posljedicu ima stvaranje izraženih klasnih razlika te sve prisutniji problem otpada i izazova održivog razvoja, idejom Simultaskinga pokušavaju se pronaći neki novi modeli fizičkog rada, njegova revalorizacija te odgovoriti na spomenute izazove. Proučavajući istraživanja u glazbi Johna Cagea naovamo, odnosno promišljanje zvuka koje se udaljava od tonalne glazbe, te imajući u vidu da rad u nekom materijalu (primjerice drvetu) stvara zvuk, organizacija je došla do zaključka da je moguće fizičkim radom u drvetu 'svirati' neku glazbu tj. moguće je komponirati rad, skladati fizičke radnje na način da obrada drveta određenim redoslijedima stvara unaprijed pripremljenu glazbu, a u konačnici za produkt (osim glazbe) ima i uporabni predmet od drveta(primjerice stolac). Simultasking je, u tom svjetlu, takav oblik (fizičkog) rada koji ne stvara nusproizvod (primjerice buku kod izrade drvenog stolca), odnosno takav oblik umjetničkog rada koji stvara uporabni predmet (stolac). Na taj način, niti jedna od dvije sastavnice Simultaskinga (fizički rad i umjetnički rad) nije sama sebi dostatna, ne proizvodi 'otpad' i ne može egzistirati bez one druge. Takvi se modeli mogu preslikati i na puno veće modele organizacije i realizacije rada, što otvara zanimljivu dimenziju u percepciji odnosa posla i umjetnosti, rada i razonode, uporabnog i lijepog itd.
LOKALNA BAZA ZA OSVJEŽAVANJE KULTURE
Trešnjevački dérive
Trešnjevački dérive kao radni naslov umjetničkog istraživanja sažima njegov koncept: dérive kao metoda i Trešnjevka kao mjesto i predmet istraživanja. Unutar različitih problematika koje taj kvart otvara fokus je tema stanovanja: prema popisu iz 2011. na Trešnjevci živi 45.000 ljudi, u naseljima i zgradama čija je raznolikost produkt različitih procesa: od prijeratnog radničkog naselja, preko socijalističkog projekta zajedničkog stanovanja do tranzicijske divlje gradnje. Današnjica Trešnjevke može poslužiti kao teren za studiju slučaja suvremenog stambenog pitanja. Šire gledano, stanovanje ne znači samo imati osiguran krov nad glavom, ono znači ukupnost uvjeta za život u gradu i zajedničku organizaciju. Istraživanje ima ishodište u političkoj imaginaciji i radikalnoj praksi G. Deborda, a odvija se kroz 3 faze. Prva je samostalna primjena postupka derivéa na prostor Trešnjevke, dok se u drugoj fazi poziva sudionike/istraživače različitih pozadina i sa svakim od njih u paru prolazi unaprijed zadani dérive, nakon čega svaki od njih ponavlja taj dérive s novim parom, sad stanovnikom Trešnjevke. U trećoj se fazi generira grupa koja čini dérive forum koji se sastaje mjesečno u Bazi. Grupa nastavlja istraživati putem dérivea, a pojedine rute granaju se u fokusirana istraživanja mikro-lokacija i mikro-narativa. Svrha upotrebe dérivea i jest u kristalizaciji podtema i problema stanovanja, a da ih se ne definira unaprijed niti nagađa. Istraživanje je podloga za psihogeografsku kartu Trešnjevke, koja je mogući nastavak projekta, a može poprimiti različite formate: web, letci, intervencija u prostor itd.
Kolektiv za razvoj, istraživanje i propitivanje queer kulture - queerANarchive
Starije queer osobe (radni naslov)
Istraživanje zalazi u domove starijih queer osoba, u njihove ormare i ladice, njihovu svakodnevicu. Privatni arhivi tako se suprotstavljaju kako ideološkoj stvarnosti vremena u kojem su stvoreni tako i današnjoj retradicionalizaciji društva te normalizaciji LGBT osoba pod okriljem neoliberalnih društvenih politika. Bilježenje usmene povijesti, vizualno bilježenje životnih prostora i predmeta uz koje se vežu starije queer osobe te bilježenje njihovih praksi svakodnevnice također imaju za cilj valorizaciju i afirmaciju starijih queer osoba na koje se često iz današnje perspektive gleda isključivo kao žrtve sistema u kojem su živjele. U tom smislu projekt se oslanja na pojam obrnutog diskursa tj. izokretanja nepovoljne pozicije koju patrijarhat nameće drugačijima te pojmu praksi svakodnevice kao praksi otpora dominantnom sistemu. Teoretski se istraživanja pozivaju na radove Michel de Certeaua i Michel Foucaulta. Projekt se realizira kroz aktivnosti potrage za starijim queer osobama, umjetničkog dokumentiranja njihove svakodnevice i njihovih privatnih arhiva, interdisciplinarne analize prikupljenih podataka te kustoskog koncipiranja intermedijalne izložbe.
Umjetnička organizacija "Organizacija nezavisnih"
Mediji pokretanja
"Mediji pokretanja" je umjetničko istraživanje čiji će se rezultat manifestirati u novom plesnom projektu naziva "Pulsar". "Medij pokretanja" polazi od pretpostavke da tijelo samo po sebi ima vlastiti dijapazon naučenih pokreta. Pitanje koje se u istraživanju postavlja je kako doći do izvora za plesno pokretanje, koji su esencija pokretanja tog nekog tijela. Ovo istraživanje važno je iz razloga što istražuje odnos mirnog tijela u kontekstu zapadnog društva koje je svoj svakodnevni tempo ubrzalo do te mjere da potpuna mirnoća gotovo i ne postoji. Somatske prakse i improvizacija važne su istraživačke aktivnosti i parametri za ponovno pronalaženje individualno svojstvenog plesnog, ali i svakodnevnog pokreta, kao pokretanje iz analogije anatomije. Unutar suvremenih plesnih tehnika ili improvizacija, vjerujem da se radi o istim polazišnim točkama svijesti o tijelu i zakonima fizike u našim tijelima (kostur i njegove logike izduživanja, mekoće, izduženja, brzine, snage). S ovakvim inputom, putem niza različitih zadataka, moguće je biti svjestan svakog zgloba. Najbolji način istraživanja minimalnog pokreta je video snimanje. Video nam daje mogućnost usporavanja i ubrzavanja svakog pokreta te nam time prikazuje odakle pokret dolazi, njegov početak i kraj, ako navedene dvije distance uopće postoje. Iz tog razloga video je, osim medija tijela, najvažniji medij pokretanja u istraživanju. Istraživačka suradnja s vizualnim umjetnicima omogućuje manipulaciju percepcije u izloženosti koreografskog okvira, naspram koreografije tijela. Tako se tijelo u kretanju stavlja u tri različita odnosa: s pokretnom slikom, slikom koja se ne kreće i uokvireni prostor izvođenja.
IPAK - istraživački projekti i autorske koncepcije
Njegovateljice/badanti
Projekt Njegovateljice/Badanti Božene Končić Badurina bit će usmjeren analizi i propitivanju privremenih migracija kao kulturnih, društvenih i ekonomskih činjenica te kao važne spone međukulturnih dijaloga. Istraživanje će se baviti fenomenom "badanti", njegovateljica starih i bolesnih osoba koje iz Hrvatske odlaze na rad u Italiju. Ovaj val migracija u nas dio je globalnih migracijskih kretanja ženske radne snage koja uključuje porast potražnje za radnicama u kućanstvu što rezultira feminizacijom rada i migracija. Zbog sve veće prisutnosti žena na tržištu rada, odbijanja tradicionalnih rodnih uloga unutar obitelji te tromosti i neefikasnosti socijalnog sustava većina suvremenih društava se nalazi pred problemom tzv. care deficita što dovodi do privatnog zapošljavanja njegovateljica iz zemalja istočne i jugoistočne Europe. U fokusu istraživanja su specifičnosti koje razlikuju njegovateljice iz Hrvatske od onih iz drugih zemalja, no ono će se doticati i problema potplaćenosti, rada u sivoj zoni ili društvene nevidljivosti. Umjetničko istraživanje oslanjat će se na etnografsku istraživačku metodu i pripreme participativnih site-specific radova; u nastojanju da proširi vlastiti istraživački pristup i umjetničku metodologiju, umjetnica će istraživanje provoditi u partnerstvu sa stručnjacima iz područja kulturne antropologije. Istraživanje se kreće u smjeru razvoja participativne umjetničke forme koja će spomenutoj društvenoj skupini ponuditi prostor za aktivno sudjelovanje i artikulaciju problema s kojima se susreće. Autorica kreće od etnografske metode kako bi ušla u direktnu komunikaciju s njima i dobila dubinski uvid u problem, a iz suodnosa kulturalne antropologije i umjetnosti razvila alate i sredstva potrebne da se afirmira ovaj, u javnom diskursu, zanemaren problem.
Prostor rodne i medijske kulture K-zona
Prema multimedijalnoj dekonstrukciji rodnih stereotipa
Umjetničko istraživanje analizirat će književnost, slikovnice i animirane filmove domaće produkcije nastalih u proteklih deset godina namijenjenih djeci predškolske dobi i ranih razreda osnovne škole s ciljem utvrđivanja zastupljenosti rodnih i drugih stereotipa unutar analiziranog sadržaja. Umjetničko istraživanje sastavni je dio projekta koji predstavlja njegovu eksperimentalnu i pripremu fazu. Rezultati istraživanja direktno će utjecati na razvijanje, uređivanje i ilustriranje slikovnice koju pod Vox Feminae Platformom priprema Tamara Bakran. Umjetničko istraživanje obuhvatit će tri faze: 1. Pregled domaće i strane literature te animirane produkcije namijenjene predškolskom i ranoškolskom uzrastu, dokumentiranje stereotipa i diskursa, intervjue i sastanke s pedagoškom strukom i književnim urednicima; 2. Pisanje rada u kojem se navode i sistematizirano prikazuju rezultati istraživanja te objava tih analiza na osnovu kojeg će se projekt dalje razvijati prema multimedijalnoj kolaborativnoj online slikovnici na kojoj će raditi književnice, ilustratorice i glazbenice Vox Feminae platforme.
Multimedijalna koliba
Istraživanje mogućnosti radiofonijskog filma
Istraživalački proces usmjeren je na preplitanje medija radija i filma, izbjegavajući međusobnu ilustrativnost. Nadalje, usmjeren je na traženje načina kojima bi se ova dva medija mogli nadopunjavati i utjecati jedan na drugoga prilikom narativnog i nenarativnog postupka. Oboje autora imaju iza sebe bogato umjetničko iskustvo svaki u svom mediju, ali i naglašenu sklonost inerdisciplinarnosti.
Socijalni rub: zanimljive neispričane priče
Partizanska fotografija i društveni pokret
Fotografija zbog svoje mogućnosti indeksiranja, reproduciranja i sjećanja ima veliki potencijal kao sredstvo političke borbe. Istraživanje “Partizanska fotografija i društveni pokret” za cilj ima realizaciju projekta koji bi dao šire odgovore o ulozi fotografije, njenoj važnosti i sustavima uporabe u sklopu Narodnooslobodilačkog pokreta u Drugom svjetskom ratu. Istraživanjem se želi: kritički razumjeti odnos između fotografije i NOB-e; pokazati konkretni primjeri i procesi koji omogućuju proizvodnju znanja o uporabi fotografije i njenoj primjenjivosti unutar suvremenih društvenih pokreta; osvijetliti njena uloga u političkoj borbi i stvaranju vidljivosti antifašističke borbe na svjetskoj razini; osvijetliti njena uloga u kreiranju novog društvenog narativa i promicanju emancipacijskih vrijednosti te stvaranju nove države; stvoriti umjetničku bazu. U ovu svrhu u provodit će se aktivnosti istraživanja dostupnog materijala unutar arhiva i čitaonica, fotografske zbirke, aktivnosti dokumentiranja te će se prolaziti suvremena literatura koja se bavi ovim pitanjima. Istraživanje je priprema za veći međunarodni projekt proučavanja partizanske fotografije i društvenih pokreta s fokusom na Mediteran koji će dati odgovore o ulozi fotografije, njenoj važnosti i sustavima uporabe u narodnim borbama.
Multidisciplinarni autorski projekti i akcije - MAPA
Radnica, nezaposlena, srednja životna dob
Istraživanje je fokusirano na osmišljavanje i pripremu projekta koji se bavi pitanjem sudbina radnica nakon propasti poduzeća u Hrvatskoj te šire o problemu feminizacije siromaštva, odnosno povećanju i raširenosti siromaštva među ženama. Prema podacima Hrvatskog zavoda za zapošljavanje - područni ured Split, nezaposlene žene čine većinu u ukupnoj nezaposlenosti na području Splitsko-dalmatinske županije. Razlog tome je što se rast broja nezaposlenih žena tijekom 2014. kretao brže od rasta ukupne nezaposlenosti te uslijed povećanog broja stečaja i zatvaranja uslužnih tvrtki. Prema Ewi Ruminska - Zimny feminizacija siromaštva je globalni problem koji postaje sve akutniji i u zemljama istočne Europe, kao posljedica ekonomske, političke i društvene transformacije. Istraživanja pokazuju da u većini zemalja žene preuzimaju nerazmjerno visoki udio negativnih posljedica promjena, dok je njihov pristup mogućnostima sve manji. Razvoj umjetničke ideje obuhvatit će: (1) Teorijsko istraživanje na osnovu recentne literature i direktne suradnje sa stručnjacima referentnih područja istraživanja; (2) Terenski rad koji će obuhvatiti razgovore s radnicama koje su ostale bez posla. Cilj je upoznati načine njihovog suočavanja s problemom, taktike, strategije, te usporediti i formirati međupovezanost radnica iz različitog sektora; (3) Praćenje i analizu zakonskih regulativa, kao i analizu retorike i kampanja političkih stranaka te odnos medija, prema problemu nezaposlenih žena srednje životne dobi; (4) Eksperimentiranje u procesu razvoja nove metodologije i komunikacijskih formi aktiviranja publike na temu istraživanja. (5) Istraživanje mogućnosti konkretnog djelovanja intervencijama u realnom socijalnom prostoru s ciljem osvještavanja i aktivacije definiranih problema.
POLYGON - CENTAR ZA ISTRAŽIVANJA I RAZVOJ PROJEKATA U KULTURI
Polygon platforma umjetničko-istraživačkih radova za 2016.g.
Polygon platforma umjetničko-istraživačkih radova 2016. godine je pilot program koji podrazumijeva selekciju od 3 do 5 umjetničkih istraživačkih radova različitih tematskih odrednica i formata kojima se, ovisno o idejnom konceptu i potrebama umjetnika/ca, pruža logistička i pretprodukcijska podrška u samom početku nastajanja umjetničkog rada, praćenja, dokumentiranja i arhiviranja istog. Platforma umjetničko-istraživačkih radova ima za cilj stvaranje vidljivog prostora umjetničkog procesa rada i nastajanje baze umjetničkog stvaranja, kao i mogućnost post-produkcije radova u nastajanju. Polygon platforma umjetničkih radova u nastajanju koristi prostor i alate interneta i društvenih mreža, kao i formate novih medija u kontekstu bilježenja i dokumentiranja procesa rada, a koji su posebno pripremljeni za različite oblike re-printanja i re-produkcije, u rasponu od malih fanzinskih .pdf edicija, skica, dnevničkih zapisa, audio i/ili video formata, blogova ili kombinaciji svega navedenog, tako pripremljeni koriste se za različite medijske pojavnosti. Umjetničko istraživanje nije uobičajeno vidljiv dio umjetničke prakse i stoga nikada ekonomski valoriziran, tako da se u okviru ove programske inicijative Polygon bavi i temom ekonomije umjetnosti kao dijelom sveobuhvatnijeg istraživanja Meta Polygon programa. Ovogodišnji pilot program ugošćava sljedeće umjetnike: Akiko Sato, Tomo Savić Gecan, Ivan Bura, Branka Cvjetičanin, Goran Trbuljak, Sandro Đukić, koji, svaki u svom mediju, rade na razradi tri različita umjetničko-istraživačka diskursa.
Centar za plesnu i izvedbenu umjetnost F.R.E.E. D.A.N.C.E. Karlovac
...and light and water and life only! ...Inspired by Tesla!
Istraživački rad u svoju jezgru stavlja pronalazak kreativne inspiracije od svjetla, zvuka, riječi, fotografije i pokreta za pronalazak idejnog koncepta priče o postanku i vječnosti, svjetlu i vodi kao pokretačima života i simbolici koja prati Teslin život. Polazište umjetničkog istraživanja čine tekstualni zapisi koje je bilježila Andrea Štalcar Furač. Ti zapisi kao umjetnička inspirativna nota nose i svoju povijesnu, društvenu, svjetsku važnost. Želi se vidjeti kako dosadašnji način rada, dosadašnje metode rada preispitati tijekom istraživanja. Želi se preispitati već postojeću praksu i dosadašnju primjenu medijskih i tehnoloških noviteta u plesnim predstavama ikako unaprijediti vlastite metode rada. Kako tehničke inovacije Tesle ali prvenstveno njegov život mogu inspirirati ples, pokret, zvuk, nove ideje kreacije? Umjetničko istraživanje bavi se prvenstveno idejom Tesle. Aktivnosti projekta su suradnja, istraživanje i propitkivanje u različitim umjetničkim praksama prema pronalasku ideje inspirirane polazištem: “Snaga univerzalnog uma pretočena u energiju tijela i pokreta kao okidač komunikacije i univerzalni jezik”. Teslina osobnost i način na koji promišlja tijelo kao motor uma, um kao pokretač pozitivnih promjena za dobrobit čovječanstva a sve to kroz sustav preciznog usuglašavanja mehanizma tijela (hrana, kretanje, umjerenost, režim života i rada). Plesnim jezikom postaje se prijenosnik Tesline snage na publiku a time i okidač za promjenu doživljaja iz stanja promatrača u stanje aktivista. Namjera istraživanja je pokušati pronaći poveznice znanosti i umjetnosti, Tesle i suvremenog plesa. Naglasak je potraga za logikom koreografske, glazbene i multimedijalne suradnje, kompozicije i strukture, proučavanje relevantne literature uključenog područja umjetničkog izražavanja.
Udruga za razvoj ‘uradi sam’ kulture - Radiona
Perceptivni senzori - interaktivnost i dizajn interakcija
Istraživanje Perceptivni senzori - interaktivnost i dizajn interakcija bavit će se upotrebom digitalnih alatki i senzora pri interaktivnim instalacijama, dizajnu interakcija, data vizualizaciji, motion capturingu i device artu. Istraživanje će se baviti najrecentnijim tehnologijama u područjima interaktivnosti i manipulacijom prostorom, slikom i zvukom koristeći DSLR, web i Playstation kamere, programskim sučeljem OpenFrameworks i Processing za kreativno kodiranje vizualizacija, 3d skeniranjem, motion capturingom i cijelim dijapazonom proximity senzora i mikrokontrolera s ciljem mapiranja novih teritorija digitalne manipulacije slike i zvuka u prostoru. Istraživanje sublimira znanja dizajnera, programera, tehnologa, neuro-znanstvenika i izvedbenih umjetnika. Različite perspektive uključenih autora, ujedinjenih zajedno u nekoliko tematskih i radnih cjelina donosi nove simbioze kreiranja digitalnih i elektroničkih realiteta. Na neki način suptilno prepletene teksture video mapiranja i označavanja prostora digitalno manipuliranim kodom i imaginarijem, istraživači žele propitivati granice interaktivnosti samog medija, zatim prostora te na kraju i tehnologije, stvarajući novi meta-jezik i komunikacijske obrasce. Kroz cijelu godinu umjetnici će se baviti i istraživanjem neuro-znanosti vezanih za vizualizaciju i percepciju temeljem koje će moći prototipirati nova dizajnerska i umjetnička sučelja koristeći digitalnu tehnologiju. Dio tima bavit će se isključivo programskih i računalnim rješenjima, dok će druga polovica tima biti orijentirana na kreiranje hardverskih sadržaja i konceptualiziranih dizajnerskih rješenja.
UDRUGA UKUS
Istraživanje transmedijalnog projekta KRAVATA
KRAVATA je umjetnički AV projekt koji na kreativan način reflektira fenomen obiteljskog nasilja. Radi se o transmedijalnom djelu fasciniranim odrastanjem i promjenom djece u odrasli osobu, koristeći formu dokufikcije u svijetu dječje igre, i opasnog svijeta odraslih osoba. Stilskim žanrom projekta trebala bi biti pitoreskna nadrealna komedija, pristupačna i maloljetnoj publici. Formom je interaktivan audiovizualni zapis u obliku igre.
UDRUGA PLESNIH UMJETNIKA HRVATSKE
Koreo-arheologije
Koreo-arheologije odnosno koreografske arheologije su zamišljene kao umjetničko istraživanje na sjecištu različitih disciplinarnih polja i medija. Iako svojim prvotnim zanimanjem i vezanošću uz strukovnu organizaciju plesnih umjetnika gleda na ples kao osnovni medij vlastitog proučavanja, koreo-arheologije pokušavaju plesu pristupiti s nešto kompleksnijim i ne isključivo koreografskim teorijskim i praktičnim aparatom uzimajući u obzir širi kontekst samog plesa i pokreta (socio-ekonomske uvjete, dominantne diskurse i paradigme, metaforu tijela s obzirom na razvoj novih tehnologija te organizaciju rada i njene posljedice po tijelo), ali i slojevitost samog plesnog medija (njegovu tvarnost, prolaznost, memoriju, zajednicu ili kolaboraciju iz koje je ples nastao, prostor u kojem se izvodi ili u kojem se radilo na koreografiji itd.). Pritom arheologija kao metoda nema svrhu ekstrakcije određenih aspekata plesa iz povijesnih slojeva i uvjeta, nego upravo intenziviranju odnosa i konteksta u kojem je pokret nastajao. Bavljenje kontekstom nastanka plesa u koreo-arheološkom smislu znači bavljenje odnosima koji su nastali iz plesa i u plesu, različitim stilskim i poetskim sjećanjima i vezama s postojećim paradigmama, uvjetima rada i materijalne reprodukcije plesača i plesačica. Umjetničko istraživanje će poslužiti za daljnju razradu ove metodologije novim uvidima u povijesne slojeve i dimenzije koreografske arheologije onako kako je početno postavljena, ali i otvaranju mogućnosti izmjene određenih postavki unosom saznanja iz drugih područja što će doprinijeti našem daljnjem umjetničkom radu i razvoju ovog istraživanja.
Ured za fotografiju
Mjesta koja čekaju
Istraživački projekt "Mjesta koja čekaju - utjecaj razvoja turizma na hrvatsku obalu i kulturu življenja" dvoje afirmiranih hrvatskih fotografa Ane Opalić i Jasenka Rasola bavi se temom utjecaja turizma na obalu i kulturu življenja nekada malih i zatvorenih otočkih i obalnih zajednica. Cilj ovog projekta je fotografski zabilježiti niz lokacija duž jadranske obale koje imaju status turističke destinacije. Autori će fotografirati uglavnom u zimskom periodu, odnosno izvan turističke sezone, kada je većina ovih prostora prepuštena čekanju. Autori će putovati jadranskom obalom i fotografirati različite fenomene širenja turizma i promjene koje uzrokuju u pejzažu i načinu života. Želja je preispitati utjecaj razvoja turizma na hrvatsku obalu i to iz pozicija dvoje ljudi koji su odrasli uz more i duboko su vezani za jadransku obalu kao javno dobro te su svjedoci svih promjena koje se događaju na obali posljednjih 30 godina. Posljednjih godina jadranska obala se privatizira, grade se turistički objekti koji često ne samo da mijenjaju izgled okoliša, nego mijenjaju i način života lokalnog stanovništva te često i same ekološke osobine krajolika. Lokalno stanovništvo sve češće napušta stare gradske jezgre, obiteljske kuće ili stanovi pretvaraju se u apartmane za iznajmljivanje, sve je podređeno brzinskoj konzumaciji turista. Rezultat su prizori hrvatske obale pretvorene u suburbano, neproduktivno stanje sedamdesetpostotnog mirovanja jer su spomenuti resursi veći dio godine neupotrebljavani u statusu čekanja sezone. Smisao ovog projekta jest suočiti se sa slikama nuspojava koje turizam proizvodi. Projekt to želi pokazati i o tome kritički razmišljati i razgovarati.
Autorska radionica kreacija ilustracija i koreografija Melone
Ms Fox invited Ms Cat for Tea
Ms Fox Invited Ms Cat For Tea and a Chit-Chat One Late Late Afternoon Last Summer, novi projekt organizacije Kik Melone zamišljen je kao predstava/koncert/talkshow u kojem sudjeluju dugogodišnji kolege: plesne umjetnice Iva Nerina Sibila i Silvia Marchig te glazbenik Josip Maršić. Projektom se želi otvoriti proces kroz koji će se dovesti u pitanje razne zadanosti medija plesa, glazbe i formata izvedbe. Jedno od pitanja od kojeg se kreće jest jesu li forma i sadržaj izvedbene umjetnosti uopće odvojive, odnosno, ne čini li nužno svaka pojavnost u izvedbi automatski i njen sadržaj? U ovom se projektu tako želi poigrati s travestijama postojećih sustava znakova a, preuzimajući ih i izvrćući ih, dovesti u pitanje njihov autoritet. Namjera je koristiti razne citate i forme ženskih dueta kao što su talk-shows, dramski dijalozi, pop-dueti, citati iz filmova i koreografija. Drugo pitanje koje se otvara je pitanje performativnosti koja se događa u realnom vremenu i prostoru tijekom izvedbe između onih koji gledaju i onih koji izvode, kao i u odnosima među izvođačima. Time se želi ući u odnos dokumentarnog naspram fikcijskog. Nabrojene teme istražuju se putem fizičkog, osjetilnog, kroz iskustvo tijela u vremenu i prostoru, u pokretu i u zvuku, što projekt smješta u područje koreografskog, izvedbenog i glazbenog istraživanja.
FANTASTIČNO DOBRA INSTITUCIJA - FADE IN
Pisma bez predumišljaja
Projekt koji se predlaže dokumentarni je film o dvoje ljudi: bivšem pripadniku HV-a i čuvaru u zloglasnom hrvatskom zatvoru te bivšem JNA vojniku koji je bio njegov zatvorenik. Hrvatski vojnik se u zatvoru zbližio s JNA vojnikom, a nakon neuspjelih pokušaja da spriječi fizička i psihička zlostavljanja srpskih vojnika i civila u zatvoru, samovoljno pušta JNA. Pušta vojnika i još nekoliko Srba na slobodu, a čime dovodi vlastiti život u pitanje. Bivši vojnici protivničkih vojski zadnjih 25 godina izmjenjuju prijateljska pisma koja su ispočetka terapeutska za obojicu, jer progovaraju o njihovoj ulozi u ratu (mržnji, savjesti, krivici), a kasnije samo njeguju njihovo prijateljstvo. Ovaj film teži otklonu od standardnih pripovjednih formi i zamišljen je kao kombinacija povijesne rekonstrukcije, portretnog dokumentarca, ali i filmske epistolarne forme koja bi montažnim spletom tvorila poetsko-esejističku cjelinu snažne antiratne poruke. Značaj i posebnost filma u društvenom smislu je iznošenje na vidjelo nikad ispričane priče o moralnom hrvatskom vojniku koji je pokazao iznimno rijetku građansku hrabrost i riskirao život da sačuva ljudsko u sebi i spasi tuđe živote. Dodatni značaj filma je u propitivanju temeljnih motiva ratnog okružja (mržnja, osveta, savjest, krivica itd.) bez politizacije, ali sa snažnim humanizmom koji je imanentan u samoj priči, likovima i ‘terapeutskim pismima’, a čiji se sadržaj alegorijski može prenijeti na dvije nacije. Aktivnosti programa se odnose na istraživanje povijesne građe iz domovinskog rata općenito te zatvora u kojem se priča događala. Zatim, proučavanje i sakupljanje medijske i privatne arhivske građe, ‘dubinskih’ razgovora sa svjedocima i protagonistima filma te izradu prve verzije scenarija za dokumentarni film.
Siva zona . prostor medijske i suvremene umjetnosti
Samoniklo ljekovito bilje na otoku Korčuli
Svrha ovog umjetničkog istraživanja je interdisciplinarnim postupkom proučiti kulturu prepoznavanja, prikupljanja, obrade i primjene samoniklog ljekovitog bilja na otoku Korčuli. Ovo umjetničko istraživanje je otvorenog tipa. Nakon uspješno provedene prve faze o bilju kao hrani, slijedi istraživanje samoniklog bilja kao lijeka, a u trećoj fazi planira se istražiti začinsko bilje (2017.).
Otok Korčula prepoznat je od botaničara i istraživača kao otok bujne i izrazito raznolike vegetacije. Stanovništvo se tradicijski koristilo tim značajnim prirodnim resursom, ali s vremenom se vještina prepoznavanja i prikupljanja samoniklog bilja ubrzano zaboravlja. Biljke u neposrednom okolišu više se ne prepoznaju kao dostupan, pouzdan i besplatan lijek. Recentno ozakonjeno ograničenje informacije na pakiranju ljekovitog bilja o svojstvima i učincima bilja samo produbljuju neznanje. Suvremena tendencija kontrole prirodnih resursa od strane neoliberalnih korporacija, naročito farmaceutske industrije, potiče nas na prevrednovanje nematerijalne baštine i zapostavljenih vještina kao mogućeg sistema otpora i neposredovane samoodrživosti.
Recepcija samonikloga bilja je promjenjena. Smještanje mogućega realnog ili virtualnog herbarija unutar zidova kulturnih i umjetničkih institucja ne može biti dostatno za cilj ovog umjetničkog istraživanja. Preispitat će se mogući umjetnički aspekti prenošenja kulture prepoznavanja, prikupljanja, obrade i primjene samoniklog bilja u kontekstu očuvanja ekološke čistoće, biološke raznolikosti, samoodrživosti i socijalne odgovornosti te mogućih posrednih djelovanja. Bilje je sagledano kao medij kroz koji možemo progovoriti o mnogim aspektima kulturnog i umjetničkog djelovanja te društvenog aktivizma.
umjetnička organizacija RIKŠAFILM
ecce signum
Prijavljen istraživački projekt ima za cilj razvoj ideje iz koje bi se realizirala prostorna instalacija za šetnicu perivoja Erdödy u Jastrebarskom. S obzirom da je grad Jastrebarsko pristupio obnovi svog središnjeg gradskog parka s namjerom stvaranja lokacije za gradska kulturna i umjetnička događanja i ova predložena instalacija ide u smjeru postavljanja umjetničkog prostornog okvira koji bi bitno podržao takvu inicijativu grada. S obzirom da se zabilježen broj stanovnika u prošlih 150 godina nije bitno povećao te je obilježen autohtonošću i sada iznosi 17000 uključujući sva gradska područja, nastala je ideja o mogućnosti povezivanja gradske umjetničke lokacije s njegovim stanovnicima direktnije nego što bi to bio slučaj u mnogoljudnijem naselju ali istovremeno i s namjerom da se njihova specifičnost podigne na razinu univerzalnosti. U tom smislu pristupilo bi se istraživanju i razvoju umjetničke ideje prikaza genetskog koda kroz instalaciju na način da u njoj bude sadržana jedinstvena informacija pojedinačne osobe kao pripadnika jedne obiteljske loze ali i ujedno predstavljen univerzalan zapis života uopće. Umjetnička realizacija sastojala bi se u postavljanju deset objekata od metala i pleksiglasa koji bi na svojoj vanjskoj površini imali ugravirane ploče s prizorima iz života karakterističnim za pojedine obitelji dok bi preko cijele površine objekta bio njihov DNK zapis. Dakle svaki objekt bi predstavljao zasebni vizualni DNK profil koji izgleda poput filma dobivenog DNK analizom a kojeg karakteriziraju različito raspoređene vodoravne linije. Objekti bi imali svoj unutarnji izvor svjetlosti i senzor kretanja kako bi se prilaskom posjetitelja aktivirala svjetlost i rasvijetlila uzorak DNK linija što bi u simboličkom smislu znači aktiviranje genetskog koda.
Platforma 9,81 - Institut za istraživanja u arhitekturi
Ljetno kino: tipologija, fenomen i mogućnost
Ljetno kino je umjetnički je projekt koji za cilj ima stvoriti višeslojnu bazu znanja o ljetnom kinu kroz razne oblike crteža. Ti crteži bi nadilazili arhitektonski format i bilježili bi i interpretirali ostale dimenzije te tipologije. Ljetno kino kao tipologija u arhitekturi je neistraženo područje koje ne nalazimo u literaturi, svoju povijest vuče iz egipatskog Teatra sjene i kao takav raširio se po cijelom području mediteranskog bazena. Iako se njegovo korištenje veže za ljetno doba nailazimo ga i u sjevernijim krajevima poput Rusije ili Švedske. Obuhvat istraživanja definirao bi se na prostor srednje Dalmacije. Kroz XX. stoljeće gradi se veliki broj građevina ljetnog kina, posebno na otocima. Često je to predstavljao jedini oblik “prozora u svijet” u malim mjestima, time vrlo važan oblik javnog prostora, čiju društvenu i intimnu memoriju bi sačuvali i dokumentirali. Prostorno je ljetno kino vrlo jednostavno, sastoji se prvenstveno od platna i gledališta te ograđenog prostora, no kao fenomen on je zapravo puno bogatiji. Niz je aspekata oko ljetnog kina koje otkrivamo da su izrazito intrigantni; kao prostor u kojem se izmjenjuju fikcija (film) i stvarni okoliš, kao jedan od oblika arhetipske tipologije vrta -“hortus conclusus”, kao prostor okvira za događaj. Istraživanje bi se provodilo u više faza od definiranja teritorija, lociranja ljetnih kina i analize njihove mreže, istraživanja literature, radionice s lokalnim stanovništvom do izlaganja i publiciranja crteža. Ciljevi umjetničkog istraživanja su višeslojni uvid u fenomen ljetnog kina, osvještavanje uloge ljetnog kina kao javnog prostora, vidljivost ljetnog kina u pripadajućem teritoriju, klasifikacija tipologija, ispitivanje novih mogućnosti tipologije za zajednicu.
Format C
podešavanje-prilagođavanje-vlastitost
Baza projekta je osmišljavanje i izrada vozila u istim uvjetima i u istom vremenskom razdoblju na istoj lokaciji - u prostorima umjetničke organizacije Format C u Osijeku. Voditelji projekta su umjetnica Dina Rončević i mehaničar Ivan Mak, asistenti osmišljavanja i provedbe rada su voditelji umjetničke organizacije Format C: Dina Karadžić i Zoran Vukosavljević, moto entuzijasti. Sudionici u projektu nemaju nikakvog mehaničarskog iskustva i podijeljeni su u grupe. Provedba se sastoji od četiri faze. Prva je predstavljanje postojećih lokalnih, ali i europskih praksi. Uz predstavljanje custom scene i različitih primjera izrade neobičnih vozila s naglaskom na Njemačku i Nizozemsku, sudionici će biti upoznati s lokalnom scenom i imati priliku iz šire perspektive sagledati već postojeće djelatnosti. U drugoj fazi rada grupe će s voditeljima raditi na osmišljavanju vlastitih vozila i izradi plana rada, dok će treća faza podrazumijevati samu izradu. Koristeći uvjete, znanja i iskustvo kojim raspolažu mehaničar i umjetnica, zadan je okvir unutar kojega su osigurani uvjeti da grupe suradnjom i uz asistenciju dolaze do rješenja za vozilo koje žele raditi. Grupe će uz vodstvo izraditi različita vozila u duhu suradnje i kvalitetne kompetitivnosti i pritom savladati mnoga znanja, koja nisu nužno vezana za mehaniku. U četvrtoj fazi održati će se javno predstavljanje vozila. Istraživanje i proces rada pokazat će da li će se raditi o utrci ili posve drugačijem obliku predstavljanja.
Udruga za prirodoslovna istraživanja
"Gradovi duhovi" Primorsko-goranske županije
Vodeći se potrebom trenutka u Hrvatskoj gdje demografska slika degradira zadnjih nekoliko desetljeća jer se mladi i obrazovani u sve većem broju iseljavaju, što je i jedan od uzroka sve niže stope nataliteta, članovi Udruge za prirodoslovna istraživanja došli su do ideje o projektu koji se predlaže. Porazna je činjenica da se od 1857. godine, otkako se provodi moderan popis stanovništva, nikada nije rađao tako malen broj djece kao što je to danas. Također je udio seoskog stanovništva sa 60% 1981. padao na 50% 1991. pa na 40% 2001. da bi iznosio 30% 2011. godine. Prema posljednjem popisu stanovništva 2011. godine broj napuštenih, odnosno, nenaseljenih mjesta, u svijetu poznatih kao "ghost towns" ili "gradovi duhovi" za Hrvatsku je iznosio 145 (što je porast od gotovo 50% u odnosu na 2001.). Najviše ih je u sastavu Primorsko-goranske županije, gotovo 1/3 odnosno 44 napuštena naselja. U sklopu projekta težili bi sakupljanju što više informacija o njima, posjetili bi ih, fotografirali ih, odredili GPS koordinate, prikupili sve podatke o stanovnicima i gospodarskim djelatnostima od prvog popisa stanovništva do posljednjeg (Državni zavod za statistiku, arhivska pretraživanja, suradnja s JLS-ima, ankete i intervjui) te bi ih objedinili na potpuno novom i inovativnom internetskom portalu www.gradovi-duhovi.hr. Fotografije bi bile snimljene u crno-bijeloj tehnici kao i panoramski snimak od 360 stupnjeva gdje bi se klikom miša moglo „ući“ u pojedino naselje i promatrati ga iz svih kuteva. Osim predloženog rješenja, postoji i zamisao o objedinjujućoj izložbi fotografija te o monografiji. Potonja bi se ponudila vodećim izdavačkim kućama poput Školske knjige i Profil-Mozaik-a.
Umjetnička organizacija Grupa Kugla,glumačka trupa
9,81 metara akceleracionizma
Rad je šahtofonska audio-vizualna instalacija koju čine željezna konstrukcija tunela promjera 70 cm, dužine 9,81 m, na stativima visine 120 cm. Konstrukcija tunela obučena je pocinčanim limom, na ulazu je zatvorena prvim šaht poklopcem, na izlazu drugim šaht poklopcem. Na gornjoj unutrašnjoj strani tunelske konstrukcije nategnute su duž cijelog tunela opruge dužine 1,20 cm koje su asimetrično fiksirane za konstrukciju čineći opružnu mrežu iznad glave šahtofonista koji gmiže tunelom. Unutrašnjost tunela nadzirana je internim svijetlom i sa dvije nadzorne kamere koje kontroliraju sva kretanja unutar tunela za proizvodnju akceleracionizma. Naslov 9.81 metar akceleracionizma dolazi od umjetnog spajanja dvaju tekstova – Ubrzati: Manifest za akceleracionističku politiku autora Nick Srniceka i Alex Williamsa, i Kritike Manifesta za akceleracionističku politiku autora Mckenzie Warka. Rad je primjer praktične primjene filozofske misli iz teksta Postskriptum uz društva kontrole, autora G.Deleuzea (Spirale zmije znatno su složenije od rovova krtičnjaka) u kojem se tvrdi da je zmija životinja društva kontrole u kojem živimo, za razliku od krtice koja je životinja starog disciplinarnog društva. Šahtofonist Zmija u internom prostoru i Šahtofonistica Krtica u eksternom prostoru zatečene tunelske konstrukcije "gmizanjem i bušenjem" izvode tekstualne fragmente koji su podvrgnuti tehnici sabotaže i stvaraju zvukove vibrirajući interne opruge i njihove eksterne opružne linije koje su različitih dužina i profila sa svojim jednim krajem fiksirane za tunel a drugim za ručne mobilne šahtofone. Dok je interni šahtofonist nadziran s dvije nadzorne kamere na ulazu i izlazu iz tunela, eksterna šahtofonistica je nadzirana također s dva sigurnosna ogledala.
PLESNI CENTAR "ANDREINA SOBA"
Collapse
Ideja projekta je ostvariti internacionalnu kolaboraciju Australskog koreografa Lewisa Majora s plesnim kolektivom „&M“, koji ima područje djelovanja u Zagrebu, Londonu i Lyonu. U procesu kreacije radilo se već u 2015. na kratkome duetu od 20 min, s minimalnim setom i kostimima, te ga je cilj prikazati na festivalima i u kazalištima diljem Europe i šire. Projekt ima svoju originalnu glazbu, posebno komponiranu od eksperimentalne jazz glazbenice s bazom u Londonu. Cilj projekta je proširenje kratkog dueta u cjelovečernju predstavu što iziskuje detaljnije istraživanje i duži period kreacije. Osim što povezuje raznoliku kulturu i stvara spone u kulturnoj mreži svijeta, projekt se bavi temom sveprisutne destrukcije u svijetu iz čega i proizlazi radni naziv "Collapse". Jedna od ideja vodilja u projektu je: „Ideja konstrukcije i naknadne destrukcije, može se primjeniti na mnogo stvari, ne samo na očitu ideju strukturalnog urušavanja: od osobnih karijera i veza, do širih materija. Gradimo gradove pa ih bombardiramo. Velike civilizacije se razruše. Neboderi se izvijaju i urušavaju; na kraju krajeva, sve se raspadne. “ Uz intenzivne vremenske nepogode koje izbrišu naselja s planeta u par sati te odvajanje od ljudskosti radi prekomjerne povezanosti isključivo tehnologijom, kao emocionalna i savjesna bića tražimo smisao u destrukciji s kojom smo u bliskom susretu na svakodnevnoj bazi bilo preko nas samih ili u našoj neizmjernoj bliskosti. Urušavanje nam je bliska tema, s kojom se može svatko poistovjetiti.
Udruga djelovanja u kulturi Arterarij
Istraživanje osnova za kazališno-performativne modele poticanja inkluzije
Cilj ovog istraživanja je zagrebati u osobne priče ispod pojavnih oblika diskriminacije marginalizirane skupine mladih Roma u Hrvatskoj. Projekt će u suradnji s organizacijama za ljudska prava te organizacijama za prava Roma kroz istraživanje mapirati i dokumentirati više osobnih primjera diskriminacije i drugih oblika potlačenosti. Fokus će biti stavljen na mlade Rome koji su doživjeli nepravdu i diskriminaciju u pristupu obrazovanju, kulturi te općenito u javnosti. Pored mapiranja i dokumentiranja osobnih priča mladih Roma kroz metodologiju usmene povijesti (oral history), istraživanje će biti usmjereno prema razumijevanju emotivne komponente iskustva ovih mladih ljudi. Upravo ova točka omogućit će Arterariju da kasnije poopći njihova iskustva kako bi bila razumljivija i bliža široj populaciji te tako prezentirana kroz performativni kazališni izričaj. Ovo poopćavanje će autor istraživanja i Arterarij provesti kroz niz grupnih radionica na kojima će sudjelovati mladi Romi interesno naklonjeni kazalištu. Radionice su spoj psiholoških i glumačkih metoda grupnog rada te će osnažiti mlade sudionike za sudjelovanje u kasnijem kazališnom projektu skupa s mladim profesionalnim glumcima.
Umjetnička organizacija Komoč koruna, radionica teksta i slike, Ližnjan
Joso Defrančeski - izgubljeni život(opis)
Središnji dio projekta istraživanje je biografije Jose Defrančeskog (Ližnjan, Istra 1906 - Bueonos Aires, Argentina, 1970-ih), hrvatskog novinara, publicista i pisca, a koje će poslužiti kao temelj za niz umjetničkih i književno-znanstvenih radova za povijesni roman (u kojemu će Defrančeski biti središnji lik), za znanstvenu monografiju o Defrančeskom te za kritičko izdanje njegovih izabranih i u Hrvatskoj do sada nepoznatih djela. Kako je riječ o (u Hrvatskoj) gotovo nepoznatom piscu - čiji je jedini zabilježeni doprinos domaćoj književnosti opis stradavanja istarskih civila za vrijeme I. svjetskog rata - cilj je projekta otkriti detalje iz njegovog života te ih na znanstveni način kao i putem književna oblikovanja povezati s glavnim povijesnim događajima koji su ga oblikovali. Iz perspektive domaće književnosti i hrvatske kulture cilj je revalorizirati rad Jose Defrančeskog kao predstavnika slobodarske, demokratske, građanske, antinacionalističke, ali kršćanske struje hrvatske emigracije. Jednako tako, nastojat će se istražiti i svi oni popratni aspekti Defrančeskijevog života i trenutka u kojemu je živio - složeni odnosi između istrijanstva, hrvatstva, jugoslavenstva; načina na koje povijesne prilike djeluju na male zajednice te međunarodne aspekte mehanizama koji proizvode izgnanike i iseljenike. Konačno, upravo na način na koji je Defrančeski u svom radu spajao osobno s javnim, umjetničko s novinarskim, cilj je generirati materijal koji će se uobličiti u roman naročite forme - roman koji se ne bi čitao kao isključivo povijesno-politički tekst, već kao tekst koji nudi umjetnost i ideale osobne slobode kao alternativu užrvnjenosti pojedinca u povijesne procese.
VRUM umjetnička organizacija
KLIK! instalacija
KLIK! instalacija multimedijalna je i interaktivna instalacija koja djeci približava ideje i principe umjetnosti pokreta na krajnje jednostavan način, kroz njima poznate i bliske medije te formate. Razvoj ovog multimedijalnog alata s izvedbenom dimenzijom predviđen je tijekom sljedeće 3 godine, s time da je kroz 2015. započeta pretprodukcijska faza koja se sastojala od nekoliko KLIK! laboratorija na kojima je skupina umjetnika, stručnjaka i djece osmišljavala sadržaj i formu same instalacije. Tijekom 2016. godine, predviđena je produkcijska faza, odnosno proizvodnja instalacije koja će tijekom 2017. ući u postprodukcijsku i distribucijsku fazu po školama, a tijekom 2018. godine predviđena je međunarodna i regionalna distribucija. Sama instalacija kao finalni proizvod ima izvedbenu dimenziju, ali je ujedno ostavljena i na upotrebu djeci u školi, u za to predviđenom prostoru (npr. predvorje osnovne škole), uključujući kako korisnike - djecu, tako i pedagoge, nastavnike i roditelje u različite načine funkcioniranja ove inovativne umjetničko - edukativne alatke. Kao sastavni dio alata, korišteni su moderni multimedijalni elementi kao što je to Kinect uređaj koji prepoznaje ljudski pokret i transponira ga u zvuk i linearnu vizualizaciju koja se projicira na slobodne površine. Na taj je način interpolirana prepoznata aktualna tehnologija koju djeca koriste i razumiju kako bi osvijestili vlastiti pokret budući da se instalacija aktivira isključivo pokretom. Zbog navedenih kvaliteta, instalacija može biti uključena u nastavni plan kroz tjelesni, likovni ili glazbeni odgoj, ali jednako tako i kroz nastavu informatike, u slučaju da škola želi sama dodatno razviti programiranje alata ili proširiti zvučne ili vizualne opcije.
Baza za radničku inicijativu i demokratizaciju
KRONIKA JEDNE TVORNICE
Istraživanje umjetnika Bojana Mrđenovića zasniva se na opservaciji društvenih procesa vezanih uz industrijalizaciju i deindustrijalizaciju na primjeru grada Kutine i tvornice Petrokemija - tvornice za proizvodnju mineralnih gnojiva. Tvornica koja je utemeljena 1968. godine zadala je model razvoja grada i osigurala mu prosperitet na određeni rok. 1990ih godina došlo je do promjene ekonomskih i društvenih paradigmi, a istraživanje želi obuhvatiti njihove povijesno uvjetovane uzroke te njihove posljedice. Okolnosti raspada Jugoslavije kao planski kontrolirane ekonomije, tranzicije i globalizacije, deindustrijalizacije i privatizacije, dovele su tvornicu i grad u stanje stagnacije te ga pretvorili u arenu borbu interesa, a pitanje tko će i na koji način odlučivati o smjeru daljnjeg razvoja grada ostaje otvoreno. Bojan Mrđenović se bavi fotografijom kao medijem za kritičku refleksiju društvene stvarnosti. Cilj ovog umjetničkog istraživanja korištenjem je različitih izvora i različitih diskursa (akademski, umjetnički, znanstveni, novinarski) proširiti znanje o temi, kako bi se kasnije stvorio rad baziran na ispreplitanju znanstvenih podataka i autorske interpretacije.
UMJETNIČKA ORGANIZACIJA OAZA
MADE IN
Projekt Ilica je višegodišnji istraživački dizajnersko-umjetnički projekt koji potiče reaktivaciju usluga i ponude iz neposredne radne okoline grupe autorica, kroz razmjenu znanja i iskustava između obrtnika "stare škole" i lokalnog stanovništva. Riječ je o kontekstu zagrebačke ulice Ilica, u kojoj je lociran nezanemariv broj tradicijskih autentičnih obrta i specijaliziranih trgovina čiji je opstanak i napredak neizvjestan uslijed pojave sve većeg broja uvoznih proizvoda i globalizacije tržišta. Ovaj participativni projekt se sastoji od nekoliko faza. Prva, istraživačka faza, uključuje mapiranje preostalih obrtničkih i proizvodnih lokala, razgovore i intervjue s protagonistima koji su spremni podijeliti proizvodna iskustva i vlastitih zanata. Prva faza projekta rezultirala je Registrom nositelja znanja (Registry of Knowledge Holders) s detaljnim opisom kvalifikacija, vještina i tipovima zastupljenih proizvoda. Istoimena publikacija trenutno je u produkciji. Na osnovu registra formiran je kolaborativni participativni edukativni program Old School Ilica (http://oldschoolilica.org/), koji se unutar kraćih ili duljih interaktivnih radionica za zainteresirano građanstvo uz asistenciju dizajnera, bavi oživljavanjem obrtničkih tehnologija i njihovom rekontekstualizacijom u okviru suvremenog društva. Uloga škole je neposredna promocija specifičnih znanja majstora s Ilice, u svrhu unaprijeđenja stagnirane ponude na lokaciji i pokušaja njezine revitalizacije bottom-up pristupom. Intencija je da se kroz nekoliko radionica neposredno istraže potencijalni novi proizvodi, scenariji i strategije iličkog identiteta - MADE IN, a konačan rezultat je razvoj potpuno novog funkcionalnog i samostalnog modela za razmjenu znanja i iskustava i na drugim lokacijama u raznim gradovima.
Glazbena mladež Split
Multidisciplinarne umjetničke prakse u suvremenom glazbenom djelu: Priča o vojniku - Igor Stravinski
Kao polazište projekta izabran je predložak (Igor Stravinski - C.F. Ramuz, Priča o vojaku) koji objedinjuje različite vrste scenskog izraza (glazbeni, dramski, plesni, likovni) u jedinstvenu cjelinu i pokriva široki spektar kreativnosti. Eksperimentalno će se istražiti proces u edukaciji i interakciji s učenicima kao sudionicima projekta i krajnjim korisnicima. Ciljevi projekta su upoznavanje s kazalištem iznutra, kroz proces nastajanja; razvijanje stvaralačkog interesa za kazalište naspram konzumentskog; osvještavanje različitih jednako vrijednih mogućnosti umjetničkog izražavanja na istu temu prema osobnim sklonostima; upoznavanje i vrednovanje umjetničkog procesa u trajanju i svih segmenata rada, ideje, razvijanja ideje, vježbanja, izgrađivanja vještine, postizanja lakoće te razumijevanje međusobnog odnosa i sudjelovanja svih komponenti u krajnjem rezultatu; razvijanje samopouzdanja, slobode u iznošenju ideja i uvjerenja da svatko može pridonijeti na svoj način; razvijanje kritičkog načina razmišljanja i argumentiranja. Riječ je o produkciji suvremenog autora i proširenju djela na spajanje svih oblika scenskog izraza u jednu cjelinu te aktivno uključivanje publike u proces izrade istog.
Zagrebački ansambl flauta
Pogled u budućnost zvuka
U sklopu svoje iduće koncertne sezone nazvane Jučer-Danas-Sutra, Zagrebački ansambl flauta za posljednji koncert u 2016., "Sutra", ima u planu multidisciplinarnu izvedbu kojoj prethodi dvomjesečno umjetničko istraživanje, čiji bi rezultat bio sam koncert. Želja je istražiti tehničke, glazbene i umjetničke mogućnosti ozbiljne glazbe prilikom istovremenog korištenja sound designa i sound paintinga u otvorenoj formi izvedbe, ali tematski zaokruženo dramaturškim konceptom projekta. U planu je suradnja s Female Laptop Orchestra (FLO) iz Londona, koji se bavi "sound designom" i "remote" izvedbom, dirigentom Nevenom Radakovićem, stručnjakom za "sound painting" te redateljem Hrvojem Korbarom koji bi konceptualno osmislio finalnu prezentaciju istraživanja - koncert "Sutra". Zagrebački ansambl flauta bi u početku istraživanja s Nevenom Radakovićem učio znakovni jezik soundpaintinga, a paralelno s time bi Female Laptop Orchestra obrađivao radijske i ostale audio snimke pripremajući se tako za najbitniji dio istraživanja, koji bi se odvijao svakodnevno tjedan dana prije same izvedbe. Istraživanje bi bilo otvorenog tipa za zainteresirane slušaoce, a sama izvedba bi bila dokumentirana u obliku HD video snimke. Prva faza istraživanja vezana uz FLO bi bila koordinirana na online video sastancima, dok bi ZAF sa Nevenom Radakovićem djelovao iz Zagreba, gdje bi se održao posljednji dio istraživanja uz pristustvo i samog FLO kojeg čine Nela Brown, Shelly Knotts i Magdalena Chudy.
Udruga za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja
praxis revisited
Korčulanska škola i časopis Praxis nesumnjivo su među najvažnijim kulturno - znanstvenim događanjima u drugoj polovici 20. stoljeća, baština od velikog značaja koja je sada dostupna i na internetu putem digitalizacije časopisa Praxis i povezane literature. Namjera ovog istraživanja je osim spomenutog arhiva, istražiti i druge postojeće arhivske poveznice (npr. arhiva na FF, arhive Narodne biblioteke u Beogradu, Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu, privatni arhivi) te usmenu povijest na lokaciji na kojima se zbivala Korčulanska škola, uz audio i video bilješke koje će biti osnova daljnjeg rada i umjetničkog razvoja projekta. Osim navedenog, jedan od rezultata istraživanja će biti hemeroteka lokalnih, nacionalnih, regionalnih i internacionalnih osvrta na Korčulansku školu i časopis Praxis iz vremena njenog zbivanja te kontakt sa sudionicima i/ili sa sudionicima povezanim institucijama iz raznih zemalja. Cilj nije puka popularizacija "likova i djela" već produkcija kritičke refleksije te umještanje značaja te škole u danas relevantne okvire kroz komparativno daljnje istraživanje poveznica s Operaio pokretom, radom Tonija Negrija te, naročito, (nedostatka) poveznica s feminističkom kritikom. Jedan od prvih "outputa" ovog istraživanja bit će umjetničke audio-vizualne instalacije u Zagrebu, Beogradu i Korčuli, tribine u ova tri grada, radio-art i radionice za mlade na otoku Korčuli te prezentacija u Beču i kritički tekst.
Češka beseda Virovitica
Proljetni zvuci Jana Vlašimskog/Valorizacija notnog materijala
Istraživanju i izboru notnog materijala za obradu prethodit će zajednički sastanak u Virovitici i pregled notnog materijala iz ostavštine Jana Vlašimskog. Projekt obuhvaća izbor zajedničke kompozicije za jedinstveni uzor novih kompozicija, analizu izabrane kompozicije i izbor instrumentalnih korpusa, raspisivanje partitura suvremenog glazbenog izraza za zadane korpuse, distribuciju izrađenih partitura i konzultacije s izvođačima.